Denne aktivitet har jeg haft lyst til at lave længe. Den er derfor ikke tænkt til den aktuelle onlineundervisning, men den kan sagtens bruges udenfor 🙂
Hvis du kender denne hjemmeside, ved du, at jeg elsker ordforråd – og især det højfrekvente ordforråd.
At have et stort ordforråd er meget vigtigt.
Men selv når du består derdiedas2500 eller derdiedas 3000 , vil der stadig være ord i en tysk tekst, som er nye for dig.
Derfor er det godt at træne din evne til at gætte ud fra konteksten.
Du gætter sikkert allerede meget, når du læser, men du kan måske forbedre dit gætteri og blive mere bevidst om at gøre det ved at lave følgende 3(eller 4) opmærksomhedsøvelser med ord fra top 4000-teksten.
- Vær bevidst om, hvilken ordklasse ordet tilhører.
- Brug konteksten. Tal om, hvilke (t) andet/andre ord i teksten, som fungerer som ledetråde for jer.
- Oversæt ordet.
- Brug ordet i en ny sammenhæng. Det er altid en god idé at bruge nye ord, men aktiviteten fungerer også uden punkt 4.
Opgave 1 og 3 kan laves alene – sågar online, hvis du vil se svaret med det samme.
Opgave 2 giver mest mening, hvis det drøftes med en kammerat, en gruppe eller på klassen, da der kan være forskellige holdninger til, hvor i teksten man finder sine ledetråde.
Her er hele opgaven inkl. kilder til LÆREREN. BRUG KONTEKSTEN_til læreren (word) / BRUG KONTEKSTEN_til læreren (pdf)
BRUG KONTEKSTEN_alle tre opgaver til eleven(word) / BRUG KONTEKSTEN_alle tre opgaver til eleven(pdf)
BRUG KONTEKSTEN_opgave 2 til eleven (word) / BRUG KONTEKSTEN_opgave 2 til eleven (pdf): her er opgave 2, hvis man vælger at lave opgave 1 og 3 online.
Opgave 1 online: