God start med nye klasser.

I næste uge får jeg fornøjelsen af 2 nye 1g-hold i tysk.

Og hvad starter jeg så op med?

Mine tanker er nok ikke så meget anderledes end jeres.

  • Jeg vil lære deres navne, og de skal lære hinandens navne.
  • Jeg vil have klassen i gang med at tale tysk og at de trives med det og med hinanden.
  • Jeg vil gøre det klart, at alt (hos mig) handler om ordforråd

Foreløbigt program:

Navneopråb (5 minutter)


Brainstorm på tavlen: Hvorfor ordforråd / Wortschatz? (5 minutter)

Jeg kommer med de bedste begrundelser (fra mine workshops) og spørger også eleverne, hvordan de har det med tysk ordforråd – evt. i sammenligning med dansk og engelsk ordforråd.


A.B. C. (10 – 15 minutter)

Eleverne skal parvis prøve at huske så mange tyske ord, som de kan. “Se, om I kan finde ét ord til hvert bogstav“.

Jeg ender nok med at hjælpe dem med Qualle eller Quelle, Xylophon, Ypsilon eller Yoga samt Äpfel og Öl. Til sidst gennemgår vi listen.


Læs mere udførligt om aktiviteten ”Tæl til 10 på finsk” her.

Tæl til 10 på finsk (20 minutter)

Ordforråd handler i høj grad om hukommelse. Derfor får eleverne nu 10 minutter til at lære at tælle til 10 på finsk. De må bruge video, lyd, en gåtur, blyanter, computer, tlf osv. Kort fortalt handler det om, at de skal finde ud af, hvordan de bedst samarbejder med deres hukommelse – hvordan giver de hukommelsen de bedste arbejdsbetingelser?

PAUSE

Ordforråd er også tal (10 minutter)

I fællesskab ser vi videoen 0 – 100 in Berlin (find den her). Første gang ser de bare og tæller måske forsigtigt med. Anden gang må de gerne lytte efter særlige måder at udtale tallene på – er der nogle af tallene, de hører, der skiller sig ud? Vi skal ikke træne tyske dialekter. Jeg vil bare gerne have dem til at lytte opmærksomt :-).

Spørg hinanden: Wie alt bist du?

Evt. spørgerunde med video uden lyd. Jeg lander forskellige steder i videoen, og de spørger hinanden: ”Wie alt ist er?” oder ”Wie alt ist sie”?

Lektie: Se videoen, mens du træner tal derhjemme.


Vi læser små tekster med personbeskrivelser og øver os i at forstå teksterne og stille samt besvare spørgsmål.

De hører teksterne læst op, mens de selv følger med i teksterne og så starter vi op med at lave små dialoger.

I tekst og spørgsmål er der nogle faste vendinger (chunks), som gentages igen og igen. Kan de finde dem?


Jeg præsenterer den ordliste, som alle elever skal lave – både i den daglige undervisning og som 3 afleveringer i løbet af 1g.

De får god tid til at starte listen op og kan måske allerede skrive brugbare ord og chunks ind i listen i dag.

Jeg glæder mig allerede :-).


Næste gang

Næste gang træner vi tal med ”regn den ud” og evt. banko. Vi fortsætter også med personbeskrivelser (læsning og dialog) og derudover skal vi træne navne vha. aktiviteten ”neben, vor, hinter, gegenüber & zwischen. Mon ikke også der bliver tid til lidt small-talk( “wie geht´s”) fra min kommende bog “Chunks man kan bruge”.

Jeg sørger ret hurtigt for, at eleverne altid kan spille “Dalli, Dalli” og “Karten drehen”, hvis nogle af dem – eller hele klassen – har tid tilovers. Det fungerer især som konsolidering af et ordforråd, som de allerede har, men som de stadig skal møde regelmæssigt for ikke at miste igen.

Mht. personbeskrivelserne medbringer jeg nok verberne og bede alle grupper om at udvælge alle de verber, som de kan anvende til personbeskrivelse – og så skal de med i deres ordliste 🙂

Jeg ved ikke endnu, om jeg gennemfører derdiedas ordforrådstests for at få et indblik i elevernes medbragte ordforråd. Hvis jeg gør, bliver det nok med de nye tests fra tyskforalle.dk, hvor de kan høre ordene, hvilket giver plads til, at også eleverne med ordblindhed kan komme med deres bedste resultat.

Hvis jeg i løbet af de første uger får fornemmelsen af, at de stadig ikke kender hinandens navne, fortsætter jeg med ”neben, vor, hinter…”-øvelsen og udvider måske med en A.B.C.- Schlange: Stelt euch in eine Reihe auf. Sortiert euch nach dem ersten Buchstaben in eurem Vornamen.  Zuerst steht Anna, dann steht Bo, Christian, Denise usw.”

Man skal vide, hvem har tysk sammen med 🙂


Discover more from DERDIEDAS

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top